Svar: Pludselig hyppige afføringer

18. december 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Rikke

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver igen :)

Jo, hvis din dreng har børneorm, så vil du kunne se små hvide (sytrådslignende) orme i afføringen og omkring hans endetarmsåbning. Derudover vil det ofte klø rigtig meget, hvilket gør det svært at sove og finde ro - især når barnet ligger under den varme dyne begynder det at klø. Derudover så smitter det rigtig meget, så hvis din dreng har det, så vil du også kunne have det... Det er dog sjældent at se orm hos så lille et barn, det ses ofte først, når børn starter i institution, hvor de smitter hinanden og hos så lille et barn, som din dreng, og som du beskriver ham, så lyder det ikke til at være tilfældet hos jer.

Derudover, så lyder det som om, at det faktisk går bedre. Hvor han tidligere havde diarré, og alt maden kom ufordøjet igennem hans system, så er hans afføring i konsistens blevet langt mere normal. Du fortæller, at "de fleste afføringer er normal konsistens og ind imellem nogle sprutter", og han har således ikke længere diarré. Hans afføringer er dog blevet betydeligt hyppigere, så fra at have en afføring dagligt har han nu 6 afføringer dagligt.

Du har talt med lægen flere gange, din dreng er upåvirket af det - han har "bare" rigtig godt gang i maven. Og jeg tænker umiddelbart, at det hænger sammen med, at han nu indtager mere mad og også får grovere fødevarer, altså flere fibre og mere forskellig sammensat kost - og det er med til at sætte gang ...

Annonce

... i mave-tarm-peristaltikken...

Du fortæller, at han netop ofte har afføring i forbindele med indtagelse af mad og mælk, eller en time efter, at han har spist. Og det lyder derfor som om, at årsagen skal findes i hans madindtag og sammensætningen af hans mad. Du skal være opmærksom på, at maden ikke må indeholde alt for meget fiber eller frugt, da det kan give lidt for livlige tarmbevægelser. Det er vigtigt, at han ikke spiser så sundt, fedtfattigt og fiberholdigt som du selv gør - så i takt med at han nu får mere og mere familiemad, så er det vigtigt, at du forsøger at finde en balance, hvor maden tager udgangspunkt i din egen mad, men samtidig også tilsættes ekstra fedt og meget gerne også indeholder stivelse/kulhydrater.

Han må naturligt gerne få frugt og bær, men det gives bedst som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid, ligesom du gerne må give ham frisk revet frugt nu. Det kan også være bedre at give ham bananmos og æblemos end f.eks. blomme- og sveskemos.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg er enig med dig i, at det lyder helt okay at se det an, da han lyder til at være fuldstændig upåvirket af det, men har godt gang i maven - og så skal du måske prøve at se lidt på sammensætningen af hans mad, for at se om du her kan ændre noget, som måske kan hjælpe med at "samle maven" lidt... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke, og rigtig god jul til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder