Svar: Pludselig hyppige afføringer
18. december 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver igen :)
Jo, hvis din dreng har børneorm, så vil du kunne se små hvide (sytrådslignende) orme i afføringen og omkring hans endetarmsåbning. Derudover vil det ofte klø rigtig meget, hvilket gør det svært at sove og finde ro - især når barnet ligger under den varme dyne begynder det at klø. Derudover så smitter det rigtig meget, så hvis din dreng har det, så vil du også kunne have det... Det er dog sjældent at se orm hos så lille et barn, det ses ofte først, når børn starter i institution, hvor de smitter hinanden og hos så lille et barn, som din dreng, og som du beskriver ham, så lyder det ikke til at være tilfældet hos jer.
Derudover, så lyder det som om, at det faktisk går bedre. Hvor han tidligere havde diarré, og alt maden kom ufordøjet igennem hans system, så er hans afføring i konsistens blevet langt mere normal. Du fortæller, at "de fleste afføringer er normal konsistens og ind imellem nogle sprutter", og han har således ikke længere diarré. Hans afføringer er dog blevet betydeligt hyppigere, så fra at have en afføring dagligt har han nu 6 afføringer dagligt.
Du har talt med lægen flere gange, din dreng er upåvirket af det - han har "bare" rigtig godt gang i maven. Og jeg tænker umiddelbart, at det hænger sammen med, at han nu indtager mere mad og også får grovere fødevarer, altså flere fibre og mere forskellig sammensat kost - og det er med til at sætte gang i mave-tarm-peristaltikken...
Du fortæller, at han netop ofte har afføring i forbindele med indtagelse af mad og mælk, eller en time efter, at han har spist. Og det lyder derfor som om, at årsagen skal findes i hans madindtag og sammensætningen af hans mad. Du skal være opmærksom på, at maden ikke må indeholde alt for meget fiber eller frugt, da det kan give lidt for livlige tarmbevægelser. Det er vigtigt, at han ikke spiser så sundt, fedtfattigt og fiberholdigt som du selv gør - så i takt med at han nu får mere og mere familiemad, så er det vigtigt, at du forsøger at finde en balance, hvor maden tager udgangspunkt i din egen mad, men samtidig også tilsættes ekstra fedt og meget gerne også indeholder stivelse/kulhydrater.
Han må naturligt gerne få frugt og bær, men det gives bedst som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid, ligesom du gerne må give ham frisk revet frugt nu. Det kan også være bedre at give ham bananmos og æblemos end f.eks. blomme- og sveskemos.
Jeg er enig med dig i, at det lyder helt okay at se det an, da han lyder til at være fuldstændig upåvirket af det, men har godt gang i maven - og så skal du måske prøve at se lidt på sammensætningen af hans mad, for at se om du her kan ændre noget, som måske kan hjælpe med at "samle maven" lidt... :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke, og rigtig god jul til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske